خانه کشاورز

تکثیر سانسوریا بوسیله قلمه برگ

تکثیر سانسوریای ابلق با قلمه زدن برگ
تکثیر سانسوریا
سانسوریا چند ساله و همیشه سبز است، برگ های شمشیری و کشیده ای به رنگ سبز دارد.در انگلیس به آن زبان مادر شوهر میگویند.اقلیم اصلی این گیاه غرب آفریقا است.
طول این گیاه به بیش از نیم متر هم می رسد.در نوع ابلق این گیاه زینتی ،برگ ها تلفیقی از سبز در متن و زرد در کناره ها هستند.سانسوریا دارای انواع کوتاه و بلند است.این گیاه نسبت به شرایط بد محیطی مقاوم است و در جاهای مختلف منزل می توان آن را قرار داد.
گل سانسوریا جذابیتی نداشته ولی معطر است.بهترین رشد این گیاه در دمای بین 18-25 درجه می باشد و به دمای زیر صفر حساس است. در جاهایی که نور مناسب باشد رشد مطلوب تری را خواهد داشت ولی به سایه و نور کم منزل نیز مقاوم  است.در زمستان هر 3 هفته یکبار و در تابستان یکبار در هفته به  آبیاری نیاز دارد.
این گیاه میتواند سموم  موجود در هوا مانند "تولوئن" یا "فرمالدئید" را از بین ببرد.از این رو کارشناسان توصیه می کنند از این گیاه در  اتاق خواب استفاده شود تا با تمیز کردن هوا خوابیدن را بسیار سالم تر و راحت تر کند.
این گیاه را می توان به آسانی توسط ریزوم و قلمه برگ افزایش داد.
تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم در فصل بهار انجام می شوند.زمانی که گلدان به صورت پر در آمده و ریزوم تمام گلدان را اشغال کرده.در این روش گیاه پایه مادری را از گلدان خارج نموده و سپس بوسیله چاقو یا قیچی باغبانی قسمت زیرزمینی گیاه را به چند قسمت تقسیم می کنند.مزیت این روش این که در نوع ابلق آن که دارای حاشیه طلایی می باشد،گیاهان جدید تولیدی دارای حاشه طلایی خواهند بود.
تکثیر سانسوریا بوسیله برگ
سانسوریا بدلیل رنگ بندی اش گیاهی خاص و شکیل است،اما در تکثیر قلمه برگ معمولی این رنگ بندی از بین می رود،زمانی که سانسوریای ابلق به روش معمولی قلمه زده می شود،گیاه دیگر نوارهای زیبای طلایی رنگ خود را حفظ نمی کند و ظاهری ساده به خود می گیرد و تمامی آن به رنگ سبز در می آید. این امر از جذابیت این گیاه زیبای آپارتمانی می کاهد و محبوبیت آن را بسیار کم می کند.
اثر این نوع تکثیر:
سانسوریا
در این مقاله روشی برای تکثیر شرح داده می شود که به شما کمک می کندتا سانسوریای تکثیر شده به زیبایی نوع ابلق آن با همان نوارهای طلایی رنگ در آید.
مراحل تکثیر:
ابتدا باید توجه داشت که خود  گیاه ابلق باشد تا بتوان نوع ابلق را از آن بدست آورد.
برای قلمه،برگ هایی را انتخاب کنید که تازه و بلند باشند،برگ های کوچک سبز نمی شوند(جوانه نمی زنند)،از برگ های بلند که بالغ شده اند استفاده کنید - حدود 30 سانت به بالا.
برگ را هر 8 سانت به 8 سانت ببرید.
قلمه برگ سانسوریا
حال برگ ها را 2 یا 3 روز کنار گذاشته تا آماده کاشت شوند. به یاد داشته باشید که برگ ها را سر و ته نکارید.
نحوه قلمه زدن سانسوریا
برای اینکه گیاه شما ابلق بماند (با نوارهای حاشیه طلایی رنگ) ،باید پایین برگ را به صورت عدد هشت برش دهید،در واقع یک مثلث از پایین برگ (قلمه 8 سانتی)جدا نمایید.اگر این کار را انجام ندهید گیاه شما ساده و سبزرنگ خواهد شد!
نحوه بریدن برگ سانسوریا
حال بستر ماسه تهیه کرده و برگ ها را درون آن فرو نمایید تا حدی که قسمت هشت شکل زیر  خاک رود.تعداد برگ ها در گلدان اهمیتی ندارد و می توان آن ها را به صورت فشرده در حدود 10 عدد در یک گلدان با قطر دهانه 20 سانت کاشت. گلدان را در محلی با دمای 18-20 درجه قرار میدهیم.
سانسوریا
پس از گذشت 3 هفته برگ ها شروع به ریشه دار شدن می کنند و در هفته چهارم جوانه می زنند،آنوقت می توان آن ها را جدا کرده و در گلدان های مجزا قرار داد.
مناسب ترین خاک برای آنها مخلوطی از 2 قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت خاک لومی است.
با این روش می توان سانسوریا را به صورت ابلق تکثیر کرد،با کمی دقت به تصویر بالا مشخص می شود که با حذف قسمت سبز  رنگ از برگ،گیاه ناچار می شود برای جوانه زدن از دو پایه خود که دارای نوارهای طلایی رنگ هست اقدام کند و به همین دلیل ابلق می شود.
 
منبع:سایت آکاایران

تنظیمات
مطالب مرتبط
آموزش کاشت گیاه به کودکان آموزش کاشت گیاه به کودکان
قلمه زدن قلمه زدن
قلمه زدن شمعدانی قلمه زدن شمعدانی
پرورش گل پرورش گل
خراب شدن گلهای آپارتمانی خراب شدن گلهای آپارتمانی
گل رز گل رز
پرورش گل حسرت پرورش گل حسرت
نگهداری گل ارکیده نگهداری گل ارکیده
پرورش گل در زمستان پرورش گل در زمستان
بهترین گیاهان آپارتمانی بهترین گیاهان آپارتمانی
19 فایده اثبات شده گل‌ها 19 فایده اثبات شده گل‌ها

یادداشت کاربران
  • user1479 [a.seifi1993(at)gmail.com]
    0 Like disLike 0
    ممنون از مقاله خوبتان
  • user1482 [navid.agehveysi(at)gmail.com]
    0 Like disLike 0
    با سلام بنده با این روش که فرمودید گیاه ابلغ خود درا قلمه زدم ولی متاسفانه گیاه ساده رشد کرد. لطفا تنها اگر تجربه عملی این روش را دارید آن را ذکر نمایید
  • user1507 []
    0 Like disLike 0
    با سلام با توجه به اینکه سانسوریا گیاهی هست که به آب کمی احتیاج دارد میزان آبیار در زمان قلمه برگ چه مقدار باید باشد با تشکر.
  • user1530 [PPARSACAD(at)GMAIL.COM]
    0 Like disLike 0
    بسیار ممنونم و لذت بردم از این همه اطلاعات کافی و با بیان و نمای کافی ... و جواب سئوالم رو گرفتم با سپاس فراران و آرزوی موفقیت دائمی برای شما و سپاس از خداوند بخاطر این هستی زیبایش
درج یک یادداشت :
7 + 6 = ?

سبد خرید

ورود

ثبت نام
این برنامه را نصب کن !