خانه کشاورز

راهنمای خرید گلدان

ممکن است زیبایی یک ظرف قدیمی شما را برای کاشتن گل و گیاه در داخل آن وسوسه کند اما اگر می خواهید این وسوسه هیجان انگیز نتیجه موفقی هم در پی داشته باشد، پیشنهاد می کنیم آشنایی با گلدان های زیر و درنظر گرفتن گلدان مناسب برای هر گیاه را در تصمیمات خود لحاظ کنید و ضمن استفاده از آنها در آپارتمان، بالکن، پشت بام یا حیاط خانه خود، از داشتن فضایی سبز و زیبا لذت ببرید. به گزارش آکاایران: اصول انتخاب گلدان هر کدام از گلدان‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

راهنمای خرید گلدان

راهنمای خرید گلدان

گلدان های سفالی

گلدان‌های سفالی گلدان‌های سفالی با رنگ‌های گرم مخصوص به‌خود، تقریبا برای کاشت هر گیاهی مناسب هستند و به آسانی نیز تهیه می‌شوند. 
مزایا: این گلدان‌ها تقریبا ارزان بوده، دارای طرح‌ها و شکل‌های بسیار مختلف و به‌دلیل سنگینی و مقاومت در برابر باد، مناسب فضای بیرون هستند. 
توصیه: با توجه به شکننده ‌بودن آنها، از گذاشتن این گلدان‌ها در جاهایی که احتمال ضربه‌وجود دارد، خودداری کنید. 
نکته: این گلدان‌ها به‌دلیل داشتن منافذ بسیار، زودتر از سایر گلدان‌ها آب را از دست می‌دهند بنابراین گیاه داخل آنها به آبیاری بیشتری نیاز دارد. گاهی بر اثر املاح زیاد آب و تعریق زیاد در محل‌های خیلی گرم، باعث رسوب نمک در دیواره داخلی گلدان می‌شود و شوری خاک را در پی دارد. نکته دیگر اینکه نوع ظریف آنها تحمل سرمای شدید زمستان را ندارد. 

گلدان های پلاستیکی

گلدان‌های پلاستیکی امروزه با پیشرفت تکنولوژی، گلدان‌های پلاستیکی در رنگ‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های مختلف با قیمتی ارزان‌تر از سایر گلدان‌ها در دسترس هستند. 
مزایا: این گلدان‌ها حداقل قیمت را داشته، بادوام و سبک وزن هستند. همچنین تنوع شکل در آنها زیاد است. 
نکته: نوع ظریف آن شکننده است و در سرما زود می‌شکند. با توجه به اینکه فلاورباکس‌ها بیشتر از این جنس هستند و در بالکن مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید نهایت دقت را در خرید، کاشت و نصب آن در بالکن آپارتمان‌های بلند لحاظ کرد. 

گلدان های چوبی

گلدان‌های چوبی ظاهری کاملا طبیعی دارند. چوب رنگ شده ظاهر گرمی دارد. به‌راحتی می‌توانید آنها را به رنگ دلخواه درآورید. بیشتر این گلدان‌ها، از چوب سدر، چوب جنگلی مقاوم یا چوب فشرده‌اند تا آسیب‌پذیری آنها در برابر رطوبت به حداقل برسد. 
مزایا: این نوع گلدان‌ها مانند گلدان‌های سفالی نسبتا ارزان هستند. می‌توان آنها را سال‌ها در مناطق سردسیر در فضای سرد بیرون قرار داد. 
نکته: چوب مقاومی که از انواع آن استفاده می‌شود مانند سدر، الوارهای مقاوم یا چوب درخت سکویا هستند. در نتیجه در نهایت فشردگی هم مقداری منافذ باز دارند. درزها و منافذ آنها را بسته و برای جلوگیری از پوسیدگی آن را رنگ کنید. گلدان‌های چوبی نسبتا سنگین هستند بنابراین حمل‌ونقل آنها در اندازه بزرگ سخت خواهد بود. 

گلدان های فلزی

گلدان‌های فلزی گلدان‌های فلزی به تازگی رواج پیدا کرده است. جنس این گلدان‌ها از مس، روی، گالوانیزه یا چُدن است. 
مزایا: استفاده مجدد و در واقع بازیافت، بهترین راه صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. گلدان‌های فلزی خراب نمی‌شوند و این امکان را برای ما فراهم می‌سازند که مطمئن باشیم در طولانی مدت و سال‌های سال می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. 
نکته: گلدان‌های فلزی به‌شدت گرما را به‌خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند ریشه گیاه در برابر نور مستقیم خورشید بسیار گرم شود و صدمه ببیند. مگر اینکه با تنظیم دمای اطراف و دوره‌های آبیاری منظم با دمای آب کنترل شده از حرارت و گرمای بیش از حد داخلی خاک آن مراقبت کنیم. همچنین بعضی از کودها ممکن است فلز را از بین ببرند یا حتی ترکیب بعضی از کودها با ترکیبات داخلی فلزی تأثیر کمتری بگذارند. 

گلدان های پلی استر

گلدان‌های پلی استرن گلدان‌های پلی‌استرن یا پلاستیکی با روکش براق، سبک و مقاوم هستند و نوع جدید آن در مدل و اندازه‌های مختلف موجود است. 
مزایا: این گلدان‌ها نسبت به گلدان‌های پلاستیکی قدیمی بسیار مقاومند. می‌توان آنها را در طول سال بیرون از خانه در فضای باز گذاشت. همچنین بسیار سبک‌تر از چوب، سنگ یا سفال‌ هستند. 
نکته: نوع با کیفیت آن گران است و همچنین به‌دلیل سبک بودن در جاهایی که وزش باد شدید است، سرنگون می‌شوند. 

گلدان های سرامیکی

گلدان‌های سرامیکی براق گلدان‌های سرامیکی براق، گران‌تر از سفال هستند و تنوع رنگ و طرح بی‌شماری برای انتخاب دارند. 
مزایا: این گلدان‌ها بسیار زیبا و برای قرار گرفتن روی تراس، پاسیو یا جاهایی که دید زیادی دارد، بسیار جالب خواهند بود. به‌دلیل نداشتن منفذ، برخلاف گلدان‌های سفالی به سرعت رطوبت را از دست نمی‌دهند. 
نکته: گلدان‌های سرامیکی مانند سفال راحت می‌شکنند و به همان سنگینی هستند. درصورتی که داخل آنها براق نباشد، در جاهای سردسیر باید در سایه و در داخل خانه از آنها استفاده کرد. 

گلدان های سیمانی

گلدان‌های سیمانی در جایی که می‌توانید گلدان سیمانی بسازید، از خرید گلدان صرف‌نظر کنید. این اتفاق بیشتر در باغچه‌های بزرگ خانگی یا باغ‌ها رخ می‌دهد. شما می‌توانید هنرمندانه و با سبکی خاص گلدان‌های سیمانی مختلف درست کنید و از آنها در کل فضای باز باغ یا حیاط خانه و محل کار استفاده کنید. 
مزایا: می‌توان این گلدان‌ها را به هر شکل، اندازه و طرح دلخواهی ساخت. 
نکته: شاید فکر کنید با این گلدان‌ها، تنوع رنگ ندارید اما می‌توانید چند عدد قوطی رنگ با چند قلمو به تعدادی از بچه‌ها بدهید تا این تنوع را روی گلدان شما خلق کنند. همچنین خیلی بیشتر از باقی گلدان‌ها باید از زهکشی زیر گلدان اطمینان حاصل کنید. ضمن اینکه قبل از استفاده تا زمان خشک شدن به یک‌ماه وقت نیاز دارید. 

گلدان هایی با الیاف نارگیل

گلدان‌هایی با الیاف نارگیل گلدان‌های با الیاف نارگیل معمولا داخل سبد فلزی به‌صورت آویزان قرار می‌گیرند. می‌توانید در داخل این سبدها از خزه یا الیاف نارگیل (کوکوپیت) استفاده کنید تا ظاهری کاملا طبیعی به آنها دهید. 
مزایا: خزه و الیاف نارگیل ارزان بوده، در دسترس‌اند ضمن سبک بودن استفاده از آنها آسان است. 
نکته: رطوبت خیلی سریع از این الیاف عبور می‌کند. این الیاف مقاوم نیستند و هر سال یا 2 سال یک بار نیاز به تعویض دارند. ​

تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
5 + 2 = ?

سبد خرید

ورود

ثبت نام
این برنامه را نصب کن !