خانه کشاورز

پرورش بلدرچین

فهرست

 
از لحاظ جانورشناسی بلدرچین به راسته مرغان، خانواده قرقاول ، زیر خانواده مرغان مزرعه و گونه بلدرچین تعلق دارد. در حالت کلی دوگونه بلدرچین ژاپنی و اروپائی بسیار مورد توجه هستند که میان این دو گونه رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد.
بلدرچینهای ژاپنی بیشتر در جزایرژاپن پراکنده هستند و نوع وحشی این پرنده به صورت جفت در تابستان در شمال و درزمستان در نواحی جنوبی جزیره زندگی می کنند در حالیکه بلدرچینهای اروپائی از گسترش وسیعی در اروپا، سیبری، یران، ترکیه، چین و مصر برخوردار هستند. با این حال شباهتهای بسیاری بین بلدرچین ژاپنی و اروپائی وجود دارد و تنها تفاوت آنها دراندازه بدن و جثه می باشد به گونه ای که بلدرچین اروپائی دارای طول بدن 18 سانتیمترو بلدرچین ژاپنی دارای طول بدن 15 سانت می باشد.
 

ویژگیهای عمومی بلدرچین

به طور کلی بلدرچینها پرندگانی پرطاقت، نیرومند و مقاوممی باشند و میتواند در گستره وسیعی از مناطق با آب و هواهای گوناگون رشد و تولیدمثل نمایند که این توانائی ناشی از قدرت سازگاری بالای آنها با شرایط گوناگون محیطی می باشد.
پرورش بلدرچین
بلدرچین دارای مقاومت خوبی نسبت به شرایط نامساعد محیطی بوده و در محیطهای مختلف به راحتی سازگار می گردند. این پرندگان سریعاٌ رشد می کنند بطوریکه سن بلوغ در این پرندگان پائین بوده و در سن 2- 5/1 ماهگی به بلوغ کامل جنسی می رسند که در این هنگام وزن پرنده نر به 150 -120 گرم و ماده ها به 180 – 150 گرم می رسد. ( وزن پرنده بسته به نوع، نژاد و نوع سیستم پرورش می تواند متفاوت از اعداد ارائه شده باشد.)
 این پرنده پس از رسیدن به سن بلوغ به مدت حدود 6- 4 ماه تخمگذاری خواهد کرد که متوسط تخمگذاری در این مدت حدود 100 عدد تخم خواهد بود که از این تعداد حدود 75- 70درصد به جوجه تبدیل خواهند شد. جوجه های بدست آمده از گله مادر پس از گذشت 45 -35 روز به وزن کشتار می رسند و در این هنگام وزن متوسط لاشه در آنها می تواند بسته به نوع و نژاد از 140 گرم الی 220 گرم متغیر باشد.
در یک جمع بندی ساده می توان نتیجه گرفت که مجموع عواملی نظیر: سن بلوغ پائین، سن کشتار مناسب، کیفیت مطلوب گوشت، هزینه های ثابت و جاری مناسب در مقایسه با دیگرشاخه های دامپروری و همچنین مقاومت بالای پرنده به شرایط نامساعد محیطی، پرورش بلدرچین را تبدیل به صنعتی سودآور نموده که امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان در سراسر جهان قراردارد.
میزان تخمگذاری در بلدرچینها بالا و در حدود 250 عدد در هر سال می باشد. بلدرچین ماده د رسن 60 -50 روزگی به اوج تولید تخم می رسند. متداولترین نژاد در پرورش صنعتی این پرنده نژاد کوترنیکس ژاپنی (COTURNIX) می باشد که در سال حدود 200 تخم گذاشته ودر سن 40 روزگی نیز به وزن کشتار 250 گرم می رسند.
ویژگیهای بلدرچین
از لحاظ ظاهری بلدرچین ماده درشت جثه تر از بلدرچین نر بوده و پرهای سینه اش نیز خالدار می باشند در حالیکه بلدرچین نر دارای پرهای سینه ای به رنگ قهوه ای می باشد.
 

تنظیمات
مطالب مرتبط
روشهایی برای افزایش شیر گاو روشهایی برای افزایش شیر گاو
تغذیه اصولی گاو تغذیه اصولی گاو
بهترین گیاهان آپارتمانی بهترین گیاهان آپارتمانی
زیباترین گیاهان همیشه سبز زیباترین گیاهان همیشه سبز
آموزش باغبانی ارگانیک به کودکان آموزش باغبانی ارگانیک به کودکان
احداث باغ سیب احداث باغ سیب
گلخانه را به خانه ببرید گلخانه را به خانه ببرید
پرورش گل حسرت پرورش گل حسرت
روش تهیه جوانه گیاه روش تهیه جوانه گیاه
نگهداری از گل نگهداری از گل
اصول سمپاشی درختان اصول سمپاشی درختان
کشت سبزیجات در خانه کشت سبزیجات در خانه
کود کشاورزی و انواع آن کود کشاورزی و انواع آن
راهنمای خرید گلدان راهنمای خرید گلدان
خیار گلخانه ای خیار گلخانه ای
آبیاری سطحی آبیاری سطحی

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
6 + 7 = ?

سبد خرید

ورود

ثبت نام
این برنامه را نصب کن !