خانه کشاورز

PH قسمت دوم : صرفه جویی در سرمایه با اصلاح PH خاک

 

ph قسمت دوم:
صرفه جویی در سرمایه با تنظیم PH خاک
 
در قسمت قبل با مقوله PH آشنا شدید حال می خواهیم با بهبود دسترسی گیاه به مواد معدنی موجود در خاک بوسیله تنظیم PH خاک آشنا شویم .
 
گیاه برای حیات خود به 16 عنصر ضروری نیاز دارد که 3 عضو این گروه اعم از O,C,H بدلیل فراوانی همیشه در دسترس گیاه هستند . 13 عنصر معدنی دیگر به دو گروه ماکرو و میکرو المان ها تقسیم میشوند که گروه اول ، پرمصرف و گروه دوم عناصر کم مصرف مورد نیاز گیاه به شمار میروند .
 
با توجه به شرایط انجام یک واکنش که شامل دما ، رطوبت و PH محیط است که باعث انجام واکنش و یا تسریع یک واکنش می شوند میتوانیم نتیجه بگیریم که با مهیا شدن این شرایط برای هر کدام از عناصر معدنی می توان در واکنش ها شرکت کرد که در نتیجه می تواند کاهش و یا افزایش ماده مورد نظر را در محلول خاک باعث شود .
 
با توجه به تعریف PH که برابر است با عبارت زیر :
[PH=-log[H
 
[ph] برابر است با غلظت یون هیدرونیوم داخل محلول خاک که هر چقدر PH به عدد صفر نزدیک تر باشد میزان غلظت یون هیدرونیوم در خاک بیشتر است .
 
PH هم به صورت مستقیم بدین صورت که با تثبیت مواد معدنی باعث کاهش مواد معدنی موجود در محلول خاک می شود و هم به صورت غیر مستقیم با جابجا کردن ظرفیت تبادل کاتیونی خاک بر دسترسی گیاه به مواد معدنی تاثیر میگذارد .
 
راههای تنظیم PH خاک :
 
1-استفاده از آهک برای اصلاح خاکهای اسیدی 
- باعث اصلاح PH خاکهای اسیدی میشود .
- ساختمان خاک را اصلاح می کند .
- عناصر Ca و Mg مورد نیاز برای گیاه را فراهم میسازد .
- رشد میکرو ارگانیسم های مفید را افزایش می دهد . بهترین PH برای میکرو ارگانیسم ها 6.5 است .
- مشکل اسیدی شدن خاک توسط کودها را بر طرف می سازد .
- با کاستن از حلالیت برخی از عناصر سمیت آنها را کاهش می دهد .
 
2-علاوه بر آهک میتوان از آهک هیدراته نیز برای اصلاح خاکهای اسیدی استفاده کرد که با سرعت بیشتری انجام می شود اما استفاده بیش از حد آهک توصیه می شود .
 
3- برای اصلاح خاک های اسیدی میتوان از خاکستر چوب نیز استفاده کرد . باید در نظر داشت که نباید آهک ، آهک هیدراته و خاکستر چوب و یا هر گونه محصول آهکی دیگری را با خاکهای قلیایی استفاده کرد .
 
4-افزودن کود پیت ماس به خاک که حاوی خزه تورب است . خزه تورب ، خزه ای است که در کنار زغال سنگ نرسیده یا تورب تشکیل میشود و بیشتر در نیم کره شمالی زمین یافت می شود ، این ماده نه تنها به اصلاح خاک های اسیدی کمکم میکند بلکه حاوی مقداری مواد آلی است . در ضمن لازم به ذکر است که مصرف این کود به صورت وسیع به صرفه نیست و هزینه زیادی را می طلبد .
- اصلاح PH خاک های قلیایی .
- افزایش ماده آلی خاک : درصد ماده آلی در پیت ماس بالاست و باعث بهبود ساختمان خاک می گردد.
- نگهداری رطوبت : پیت ماس قادر است تا ۲۰ برابر وزن خشک خودش آب نگه دارد و بتدریج آن را در اختیار گیاه قرار دهد.
- تهویه خاکهای سنگین : استفاده از پیت ماس در خاکهای سنگین و رسی به نرم و سست شدن خاک و رشد بهتر ریشه کمک می کند.
- بهم پیوستن خاکهای سبک و شنی
- نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی آن
- حفاظت از خاک در برابر فرسایش.
 
5- امنترین راه استفاده از گوگرد گرانول برای اصلاح خاک های قلیایی است . که کم هزینه ترین راه اما کندترین راه برای کاهش PH خاک است . البته باید توجه داشت که برای جلوگیری از صدمه زدن به گیاه در هربار مصرف نباید بیشتر از 2 پوند در 100 فوت مربع استفاده کرد و حداقل باید 3 ماه تا مصرف بدی صرف کرد .
 
6- آلومینیوم سولفات و آهن سولفات سریعتر از گوگرد جواب داده اگرچه باید 5 تا 6 برابر بیشتر از گوگرد مصرف شوند و نباید در هر بار بیشتر از 5 پوند در 100 فوت مربع مصرف شود . مصرف بیش از اندازه این دو سولفات میتواند به گیاه صدمه بزند .
 
7- مصرف کودهای حاوی مواد معدنی نیز بر تغییر PH خاک تاثیر گذار است ، کودهایی مانند آمونیوم سولفات ، دی آمونیوم فسفات ، آمونیوم فسفات ، اوره و آمونیوم نیترات ، البته باید به برچسب روی بسته نیز توجه کرد که این کود ، اسیدی باشد .
 
8- تحقیقات نشان داده که استفاده از مالچهایی از جنس چیپسهای چوپی که بوسیله درختان باعث جذب بالای مواد غذایی می شوند . این مالچ را باید در یک لایه 3 اینچی استفاده کرد ، باید توجه داشت که هر بهار باید اقدام به افزودن مقدار بیشتری کرد تا همیشه ضخامت مالچ در 3 اینچ بماند.
 
باید توجه داشت که اگر PH خاک بالاتر از 7.5 باشد حاوی مقدار خیلی زیادی از کلسیم کربنات است . این ترکیب با قدرت در برابر تغییرات PH خاک مقاومت میکند و کاهش دادن PH خاک در این خاک ها به سختی اتفاق می افتد .
 
 
 
منابع:وبسایت خدمات کشاورزی منتخب

 

 

 

 

گلخانه

 

 

گلخانه

·         مشخصات یک گلخانه خوب، طبقه بندی گلخانه ها ازنظر کاربرد، تجهیزات مهم گلخانه ای، اصول راه اندازی گلخانه و...

 

 

کشت خیار گلخانه ای

 

 

کشت خیار گلخانه ای

·         پس از انتخاب بذر باید فکر نحوه کشت باشیم به طور کلی در مقابل ما دو راه برای کشت بذر قرار دارد. یکی کشت مستقیم و کشت به صورت خزانه که از این دو راه به خاطر ...

 

 

قلمه زدن شمعدانی

 

 

ساخت گلخانه

بیشتر شمعدانی ها را اگر بحال خود بگذارند یک ساقه اصلی می دهد و وقتی این ساقه رشد کافی کرد...

 

 

گلخانه داری

 

 

گلخانه داری

·         مجموعه ای از تجربه های گلخانه داری که بکارگیری هر یک از این تجربیه میتواند مانع از بروز اشتباعات یا ضررهای مالی زیاد برای یک گلخانه دار شود. این تجارب بعضا با صرف هزینه های کلان به دست آمده است و ...

 

 

محصولات گلخانه ای

 

 

محصولات گلخانه ای

·         بدون شک انتخاب نوع محصول مورد کاشت نقش بسزایی در سودآوری یا بعضا ضرردهی گلخانه خواهد داشت. شما ممکن است قبل از احداث گلخانه محصول خاصی مورد نظرتان باشد و بر اساس کشتی که از آن محصول خواهید داشت...

 

 

پرورش بلدرچین

 

 

پرورش بلدرچین

·         بلدرچین دارای مقاومت خوبی نسبت به شرایط نامساعد محیطی بوده و در محیطهای مختلف به راحتی سازگار می گردند. این پرندگان سریعاٌ رشد می کنند بطوریکه سن بلوغ در این پرندگان . . .

 

 

پرورش گل

 

 

پرورش گل

·         چه چیزهایی به رشد گیاه آسیب میزند؟ نور و هوا، آب و گرما، خاک مناسب از جمله عواملی است که سبب رشد و گلدهی گیاه می شوند. نور زیاد، نوسانات شدید دمای هوا یا ...

 

 

 

آبیاری سطحی

 

 

آبیاری سطحی

·         آبیاری سطحی يكی از رايج ترين سیستم های آبیاری در جهان و کشور ماست. براساس آمار، بیش از 95درصد اراضی کشور، در حال حاضر تحت روش سیستم آبیاری سطحی است.راندمان فعلی آبیاری سطحی در کشور . . .

 

 

 

کشت کلزا

 

 

کشت کلزا

·          اين محصول روغني از نظر متوسط عملكرد روغن جهاني از رتبه پنجم به رتبه سوم صعود كرده است كه كشورهاي اروپائي و كانادا و چين و هند قسمت اعظم روغن خود را از آن تهيه مي‌كنند.  به دليل وجود گونه هایي با خصوصيات متفاوت . . .

 

 

 


تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
5 + 8 = ?

سبد خرید

ورود

ثبت نام
این برنامه را نصب کن !