خانه کشاورز

خرما میوه بی نظیر

  1. مطالب کشاورزی
  2. باغبانی
  3. میوه‌ها
خرما
خرما، گیاهی تک لپه‌ای، خاص مناطق گرمسیر با برگ‌های بزرگ و خوشه‌های آویزان است که میوه‌ آن با طعم شیرین، مصرف خوراکی دارد و هسته‌ی آن نیز سخت با پوست نازک است.
 
به میوه نرسیده خرما خارک می‌گویند و رطب، مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست ،که رطوبت بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای کامل دارد.
 
ارقام زیر کشت خرما ایران
 
در کشور ما ارقام، مختلف خرما، نظیر کبکاب، اهرمی،شاهانی،کلوته،زاهدی،هداک،جهرمی،مضافتی(که بهترین رقم دنیاست) و... تولید می‌شود.
خرما

ترکیبت و خواص بی نظیر خرما

خرما دارای 25 درصد ساکاروز،50 درصد گلوکز،پکتین و آب می باشد. به علاوه دارای ویتامین های مختلف و مقداری مواد معدنی، مانند آهن ، پتاسیم، منیزیم و فسفر می باشد.
 
خرما سرشار از انرژی است، بطوری که ده حبه آن می‌تواند انرژی یک روز بدن را تامین کند و به علت همین قند بالا، همیشه برای شادابی و انرژی بیشتر، مورد تاکید بوده است. خصوصاً برای ورزشکاران قبل از مسابقات، بسیار مناسب است.
کشت خرما
منیزیم موجود در خرما برای رفع درمان جوش غرور جوانی موثر است و باعث بهبود عملکرد دستگاه عصبی می‌شود. همین‌طور برای رفع خستگی فکری مفید است.
 
ـ رفع خلط گلو
 
ـ رفع یبوست مزمن
 
ـ رفع انواع التهاب ها بخصوص پوستی
 
ـ تقویت حافظه به علت وجود فسفر
 
ـ رفع کمبود آهن
 
ـ بهترین راه برای چاق شدن
 
ـ همچنین به علت بالا بودن مقدار ریز مغذی ها در آن و نیز، وجود عنصر آهن برای علاج ریزش مو بسیار کارآمد است.
 

وضعیت خرما در ایران

این محصول مقوی، در ایران بیشتر به مصرف داخلی می‌رسد و سهم 50 درصدی را به خود اختصاص داده است. البته بیشترین مصرف آن در ماه رمضان است. 10 درصد خرمای تولیدی ایران صادر شده و 40 درصد باقی آن در مراحل تولید زایل می‌شود.
وضعیت خرما درایران

موارد کاربرد خرما در صنایع تبدیلی

علاوه بر مصرف خرمای تازه در محافل،از آن در صنعت به عنوان شیره خرما،شهد خرما،قند مایع به علت فزونی قند در آن در صنعت سرکه و الکل ،عصاره نوشابه، کلوچه سازی و صنایع قنادی، شکلات‌سازی، چیپس‌های طعم دار، انواع لواشک، رب سازی، ترشی، کمپوت، مارمالاد، مربا، صنایع آرایشی و بهداشتی(پماد هسته خرما، که برای رشد مژه ها موثر می باشد) استفاده می‌شود. همچنین برای خوراک دام و از بازمانده برگ و چوب آن در صنعت نئوپان سازی و سلولزی می‌توان استفاده کرد.
 
مشکلات و موانع موجود بر سر راه این طلای ناب ایران
 
مشکلات خرما را می‌شود به دو دسته تقسیم نمود؛
 
مشکلات مربوط به فضای کشاورزی ایران
 
مشکلات مربوطه به صادرات آن
 

الف: مشکلات کشاورزی شامل موارد ذیل می‌شود؛

1) کمبود کارگاه های بسته بندی مدرن
 
2) کمبود کارتن و توزیع نکردن به موقع آن
 
3) نبود تکنولوژی مدرن برای برداشت و درجه بندی و سورتینگ
 
4) کمبود فضاهای سردخانه‌ای در مناطق تولیدی
 
5) استفاده نکردن از ضایعات در صنایع سلولزی
 

ب) مشکلات بازرگانی

در دهه‌های گذشته، همیشه رتبه اول صادرات بین ایران و عراق در رقابت بود‌ه است به طوری که خرمای ایران حرف اول را در دنیا می‌زد ولی به دلیل وجود نداشتن برنامه‌ریزی مدون در زمینه صادرات، هم اکنون کشورهایی چون تونس، الجزایر، مصر، پاکستان و چند کشور اروپای شرقی گوی سبقت را از ایران ربوده‌اند و در حال معرفی خود به دنیا هستند، در حالی که خرمای مضافتی به عنوان بهترین گونه خرما، منحصراً در ایران کشت می‌شود.
 
در این زمینه می‌توان به مشکلاتی چون از قبیل؛
 
ـ نبود برنامه‌ریزی‌های مدون در زمینه صادرات
 
ـ قوانین دست و پاگیر در زمینه صادرات خرما
 
ـ نبود گروه‌های فعال در زمینه صادرات خرما
 
ـ باقی مانده متیل بروماید در خرما. اشاره کرد،
نخلستان

میتل بروماید

میتل بروماید، ماده‌ای شیمیایی است که برای جلوگیری از آفات انباری در ایران استفاده می‌شود و به علت اثبات آسیب‌زایی آن به لایه ازن، مصرف آن از سال 2005 ممنوع شده است. متاسفانه مصرف این ماده یکی از موانع صادرات به برخی از کشورهای اروپایی به شمار می‌رود و لازم است انبارداران عزیز، به جای «میتل بروماید» از «اتیل فرمیت» استفاده کنند.
 
علی رئیسی، مدیر عامل شرکت «اختر جنوب» در باره مشکلات صنعت خرما می‌گوید: وجود نداشتن تضمین برای بازگشت سرمایه، استفاده نکردن از تکنولوژی‌های نوین در بسته‌بندی و وجود آفات زیاد، از جمله مشکلات و موانع صادرات این محصول است که به این صنعت آسیب وارد می‌کند.
منبع:دام، کشت و صنعت

تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
6 + 2 = ?

سبد خرید

ورود

ثبت نام
این برنامه را نصب کن !