خانه کشاورز

علل روی آوردن روستاییان به شهر ها


علل روی آوردن روستاییان به شهر ها
علل روی آوردن روستاییان به شهرها را می توان در نکات زیر خلاصه نمود:
بالا بودن سطح دستمزد در کارهای صنعتی، در کلیه امور صنعتی بطور کلی سطح دستمزد و درآمد سالیانه بیش از بخش کشاورزی است. این تفاوت بخصوص برای کارگران ماهر و نیمه ماهر چشمگیرتر است. علاوه بر آن حقوق بازنشستگی و مستمری مخصوص عائله را نیز که در بخش صنعتی مرسوم و در کشاورزی هنوز معمول نیست بایستی به آن افزود.
آسانی کار صنعتی در بیشتر موارد، با پیشرفت فناوری، کار در اکثر کارخانجات راحت تر از کار در بخش کشاورزیست ، کارگر بخش صنعتی با استفاده از محیط سرپوشیده،‌ شرایط ایمنی که هر کارخانه طبق قانون کار موظف به ایجاد آن می باشد و رعایت اصول بهداشت کار در محیط بهتری کار می کند. البته ممکن است بعضی مشاغل مانند کار در معادن و یا کارخانه هایی چون ذوب آهن از کار کشاورزی مشکل تر باشد اما با پرداخت دستمزد بیشتر شیفت کاری کمتر و استراحت بین دفعات کاری جبران دشواری کار خواهد شد.
شرایط زندگی بهتر در شهرها، به طورکلی زندگی در شهرها در اکثر نقاط دنیا سبب برخورداری از موهبت هایی می شود که روستاها فاقد آنها می باشند. مراکز درمانی و بهداشتی، مراکز فرهنگی و آموزشی، مراکز تفریحی و ورزشی و غیره جز جاذبه های شهری هستند که سبب جلب افراد بسوی خود می شوند. امکان یافتن کار در شهرها نیز بیشتر از روستاها است. درست است که در اطراف شهرها زاغه نشینی و فقر و فاقه وجود دارد ولی باید پذیرفت که ابتدا افراد برای یافتن کار و یا استفاده از یکی از موارد فوق جذب شهرها شده و پس از آنکه نتوانستند درآمد خود را با حداقل نیاز با یک زندگی معمولی وفق دهند، به زاغه نشینی روی آورده و با فقر و فاقه زندگی می نمایند.
استفاده از بیمه، مرخصی و سایر امور رفاهی کارگران در کارخانجات و کارگاهها، درکارهای صنعتی کار فرما چه در بخش خصوصی و چه دولتی ملزم به اجرای قوانین و مقررات کار می باشد. اما در بخش کشاورزی موسسات عام المنفعه کمتر و موسسات خصوصی بندرت قوانین کار را رعایت می نمایند. مثلا بیمه همگانی در روستاها کمتر معمول است یا بیمه های کاری، از کار افتادگی و بازنشستگی و از این قبیل مزایای شغلی در کار کشاورزی بخصوص اگر کشاورز مستقل عمل نماید معمول نیست، تعطیلات و مرخصی با حقوق نیز در کار کشاورزی خصوصی متداول نیست مگر اینکه کشاورزی به صورت صنعتی و متمرکز اداره شود.
وجود زمینه های کاری جهت نیروی انسانی اعم از ماهر، نیمه ماهر و غیر ماهر در تمامی فصول سال، در مشاغل صنعتی امکان ادامه تحصیل و ترقی وجود دارد. مثلا یک کارگر معمولی کارخانه می تواند شبانه در مدارس حرفه ای یا عمومی ادامه تحصیل داده و پس از احراز مدرک بالاتر، پست مهمتر و بهتری را در اختیار بگیرد حال آنکه این امکانات در روستاها برای کارگر کشاورزی بویژه در بخش خصوصی وجود ندارد.
کار کشاورزی به دلیل وابستگی به طبیعت در بعضی موارد ناپیوسته و تراکم کار متفاوت است، اما کارهای صنعتی عمدتا به طبیعت وابسته نیستند. بنابر این درکلیه فصول سال یکنواخت و پابرجا است، مگر کارهای خاص مثل ساختمان سازی، یا صنایع وابسته به کشاورزی مثل کارخانه قند، پنبه پاک کنی و غیره.
عوامل یاد شده سبب مهاجرت روستاییان به شهرها و در نتیجه کاهش نیروی انسانی در سطح روستاها شده و میشود و در نهایت زمینه مساعدی جهت فعالیت ماشینهای کشاورزی به وجود می آورد.
در آلمان بین سالهای 1871 و 1939 جمعیت شهرها از 36 به 75 درصد و در فرانسه بین سالهای 1846 و 1936 از 24 به 52 درصد و در سوییس بین سالهای 1850 و 1930 از 33 به 64 درصد و در آمریکا بین سالهای 1855 و 1936 از 25 به بیشتر از 85 درصد ترقی نمود.

منبع:مدیریت ماشینهای کشاورزی انتشارات دانشگاه


تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
7 + 5 = ?

سبد خرید

ورود

ثبت نام
این برنامه را نصب کن !